Daca tot am discutat in articolele precedente despre cateva sisteme complexe de siguranta activa, astazi este timpul sa alocam un spatiu unui sistem ca si conceptie destul de simplu, ce insa a intrat in istorie pentru beneficiile lui d.p.d.v al sigurantei. Dupa cum ati remarcat obisnuiesc sa incep o prezentare cu o scurta istorioara, mi se pare o abordare corecta deoarece informatiile consider ca se acumuleaza corect cronologic.
Inca din anii de final ai secolului 19 au existat preocupari pentru centurile de siguranta, centuri ce aveau ca scop sustinerea fizica a oamenilor in diferitele lor activitati. Centurile veneau in ideea de prevenire a unui accident. In anul 1885 a fost brevetata de catre George Cayley prima centura de siguranta, putem spune deci ca George Cayley a inventat centura de siguranta ca obiect.
Timpul a trecut, masinile moderne au aparut, iar preocuparea pentru siguranta ocupantilor a crescut considerabil. Prima centura moderna in 3 puncte a fost dezvoltata de catre suedezul Nils Bohlin ce a si fost introdusa ca echipare standard pe masinile Volvo in anul 1959. Inventie ce, la mai bine de 50 ani de la aparitia ei, vedem ca inca isi are locul in echiparea standard a masinilor, ceea ce e cu adevarat remarcabil. De altfel Bohlin a castigat si numeroase premii plus recunoastere mondiala pentru inventia sa. Centura in 2 puncte fusese anterior dezvoltata si se observase prin teste specifice de siguranta auto ca randamentul pe care il oferea nu era tocmai cel asteptat, datorita acestui fapt centura in 3 puncte a fost, cu timpul, recunoscuta mondial ca o inventie deosebita.
In imaginea alaturata aveti o centura in 3 puncte. Masinile moderne sunt echipate cu centuri in 3 puncte. Este posibil ca multi sa nu inteleaga la ce se refera termenul de 3 puncte, ei bine se refera la faptul ca centura este prinsa in 3 puncte de sustinere (vedeti sagetile din poza).
Desi pe autoturisme dupa cum am prezentat anterior in descriere nu au dat randament centurile in 2 puncte, ele totusi se folosesc in zilele noastre dar nu la autoturisme ci, de exemplu, in avion. In imaginea alaturata aveti o centura in 2 puncte. Spre deosebire de cea in 3 puncte ea se prinde doar in jurul taliei.
Exista de asemenea si centuri in 4 puncte. Scaunele sport prevazute cu centuri in 4 puncte se folosesc in special pe masinile de raliu.
Centurile de siguranta moderne in 3 puncte folosite pe masini sunt pretensionate. Probabil ati auzit de termenul centuri pretensionate. Ei bine asta inseamna ca in cazul unui accident centura pretensionata practic se strange aproape instantaneu cu scopul de a reduce eventualele miscari ale ocupantului in timpul coliziunii. O remarcabila idee din punctul meu de vedere mai ales daca luam in considerare faptul ca, in timpul coliziunii pentru un randament maxim al airbagului, pozitia ocupantilor trebuie sa fie una corecta.
Prima masina ce a fost echipata cu centuri pretensionate a fost Mercedes-Benz W126 (S-Class) in anul 1981. Intr-un articol viitor o sa discutam si despre Airbag.
Ca idee prima lege de obligativitate a purtarii centurii de siguranta a fost introdusa in Australia in anul 1970, iar primele centuri in 3 puncte pentru pasagerii din spate au fost introduse pe masinile Volvo in anul 1972.
Ca o concluzie centura de siguranta are o insemnatate deosebita, studii de-a lungul deceniilor arata ca avut un rol major, si are, in siguranta oferita ocupantilor unei masini. Rata mortalitatii a scazut foarte mult la cazurile ce purtau centuri de siguranta.
De asemenea, un lucru tare important ar fi intelegerea necesitatii purtarii centurii de siguranta in cazul pasagerilor din spate. In momentul unui accident pasagerul din spate ce nu poarta centura de siguranta poate fi proiectat (si cazurile arata ca de multe ori se intampla asta) prin parbrizul masinii chiar si cativa zeci de metri pe sosea, iar rata de supravietuire in cazul acesta este aproape zero. O falsa iluzie de siguranta este oferita pasagerilor ce ocupa locurile din spate doar pentru faptul ca se afla acolo si nu pe locurile din fata, in realitate dupa cum am spus, e doar o iluzie, sunt la fel de vulnerabili in fata unui accident ca si cei ce ocupa locurile din fata.
03 martie 2012
.
2 comentarii:
Documentatie ZERO. Prima centura de siguranta apare in 1949 la anutomobilul Tucker- conceput de Preston Tucker si se numea Tucker Torpeedo prima masina cu 3 faruri si prima masina cu faruri ce se roteau odata cu volanul. Mai documentat-va inainte de a scrie prostii.
Avand in vedere ca sunteti bine documentat, va invit sa creati un blog spre a lumina gloata! Din papagal stim sa criticam / aruncam cu noroi in toti cei din jurul nostru!
Trimiteți un comentariu